luni, 3 martie 2014

Planurile uscatorului de ciuperci

 
 Pentru ca mai multe persoane mi-au solicitat planurile dupa care am facut uscatorul de ciuperci , le pun aici , sa fie de ajutor si altora .


 Am facut uscatorul dupa niste desene si poze gasite pe net . Eu l-am facut din placa osb ( pentru ca asta am avut ) , dar se poate face la fel de bine si din scandura sau chiar din metal . Am vazut pe net si variante "de unica folosinta " , dintr-o cutie mare de carton , se poate folosi cu succes un sezon intreg .
   Dimensiunile sunt in desen .
   Partea de “ panou solar “ e o simpla cutie , cu fundul si lateralele interioare vopsite negru sa atraga mai mult razele soarelui .
   Am acoperit “panoul solar” cu o placa de policarbonat (poate fi sticla ) .
   In partea de jos a panoului , am facut niste orificii pentru circulatia aerului .
   Laterala opusa gaurilor este deschisa spre uscatorul propriu-zis .
   Principiul de functionare e simplu : Aerul se incalzeste in interiorul Panoului si urca in uscator prin efectul de “cos” . Aerul cald e inlocuit de alt aer care intra prin gaurile din partea de jos a panoului , se incalzeste , si tot asa .
   Pe fundul panoului s-ar putea pune chiar si o tabla cutata vopsita negru ( ar asigura o suprafata mai mare de incalzire ) .
   Pe fata uscatorului , asa cum se vede , am pus o tabla zincata , cu rolul de a reflecta razele soarelui si de a nu se incalzi interiorul uscatorului direct , ci doar de aerul care circula la interior . Aceasta tabla reflecta razele soarelui si inspre panoul solar , ceea ce face ca panoul sa se incalzeasca si mai mult .
   Aerul cald e evacuate prin gaurile facute sub acoperis , pe o parte si pe cealalta a uscatorului .
   Usa eu am facut-o dintr-un placaj , pe ghidaje , dar poate fi orice fel de usa , important e sa nu se piarda prea mult aer cald pe acolo , aerul sa fie obligat sa iasa prin gaurile de aerisire de sus . Am vazut si o varianta cu cos , dar era mai complicata realizarea unui cos .
   Important , cred eu , este sa existe un echilibru intre aerul care intra si aerul care iese , si “tirajul “sa nu fie prea mare .
   La inceput am masurat temperatura aerului , si in zile cu soare , in interior se ajunge usor la 40 grade . Eu l-am construit toamna , asa ca nu stiu cum se incalzeste vara , cand afara e f cald , dar cred ca atunci se poate lucra cu usa deschisa .
   In interiorul uscatorului sunt 12 site , cele de sus sunt cu ochiuri de 13x13 mm , penultimele doua sunt cu ochiuri de 5 mm , iar ultima cu ochiuri de 1 mm ( plasa de tantari ) , ca sa opreasca eventualele bucati mici .
   Recomand plasele de metal acoperite cu plastic , sau site din lemn integral .
   Nu sunt recomandate plasele din fibra de sticla , fibra de sticla poate ramane pe fructele sau legumale uscate !
   Am uscat cu succes ciuperci , hribi si muuuuulta trambita piticului ( nu stiu cum am putut trai pana acum fara trambita piticului J ! ) , dar si mere , coarne , etc .

   Sper ca am fost de folos cu precizarile astea , pentru mai multe detalii scrieti-mi pe office@agache.ro





Upgrade !
Acum e vara , si uneori e prea cald in uscator , ating si 60 de grade , am uscat niste galbiori si i-am cam prajit . Asa ca am montat niste ventilatoare solare pe care le-am luat de pe doua sepci de soare cu ventilator .




Alta viata !


7 comentarii:

  1. Foarte frumos...felicitari domnule Mihai!

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumim!Este nemaipomenit ca nu tineti totul "la secret".Existam si noi, "alti doritori" ,care nu suntem asi in ale tamplariei dar care cu putin efort reusim sa ducem la capat un proiect daca ne indruma cineva.

    RăspundețiȘtergere
  3. Dl. Agache, cu permisiunea dvs. as putea sa-l public si in pag. mea personala, Beta Mark Actual pe facebook.

    RăspundețiȘtergere
  4. Puteți sa il publicați . Cum am scris si in prefața blogului , scopul acestui blog e si sa împărtășești cunostintele acumulate in timp .

    RăspundețiȘtergere
  5. Oare o circulatie naturala prin marirea orificiilor de jos nu inlocuia ventilatoarele?

    RăspundețiȘtergere